Skoglund Media
Facebookmarknadsföring
will-francis-1070259-unsplash.jpg

Facebook Bloggen

Felsök dina kampanjer

Alla som annonserat på Facebook har varit med om detta. Dina kampanjer verkar gå bra till en början - sedan, från ingenstans, slutar de att prestera.

Annonserna slutar plötsligt att ge dig bra avkastning, klickfrekvensen (CTR) går ner och du får inte längre kunder eller leads lika frekvent.

Efter den första chocken börjar du spekulera vad du kan göra för att förbättra prestandan på dina annonser:

“Har jag haft för lite koll på annonserna under kampanjens gång?”
“Skulle jag testat flera annonser?”
“Har jag gjort något fel i budgeten eller placeringarna?”
“Är det mina målgrupper som är helt ute och cyklar?”

Oavsett anledningen till situationen din annonsering har hamnat i, är det viktigt att veta att det finns lösningar att hitta och implementera.

När din annonser först slutar prestera är är det lätt att få panik. Du undrar säkert direkt varför och varför just nu, detta sker.

Efter paniken så kan du börja kolla på mer långvariga lösningar som går att skala upp.
Vi på Skoglund Media berättar här hur du kan komma tillbaka till en lönsam annonsering.

Få inte panik

Direkt när du börjar tänka “mina annonser har slutat fungera!” kan det vara svårt att hoppa in i ett rationellt tankesätt och hitta lösningar på stört. Vi tipsar dig om att alltid börja med att ställa dig själv denna fråga innan du gör direkta slutsatser:

“Är allting verkligen hela din annonsering misslyckad eller är det endast några Ad-sets och/eller målgrupper som inte fungerar?”

Varför denna fråga är viktig är för att allt kanske inte har fallerat, och kanske vissa av dina målgrupper och Ad-sets fortfarande fungerar som de ska.

Vi rekommenderar att mäta och analysera resultat från dina kampanjer i: Cost per Aqusition (CPA), klickfrekvens (CTR), Relevansresultat, Avkastning på annonskostnad (ROAS), Kostnad per visning av målsida. Andra viktiga mätetal kan vara viktiga att kolla på beroende på din målsättning för kampanjen.

Detta kan du göra genom att trycka på “Kolumner” och sedan “Anpassa kolumner” och lägga till det du vill mäta:

1.PNG
2.PNG
3.PNG

Efter att ha analyserat denna data, ger det dig en mycket bättre bild över vad som fungerar och vad som inte fungerar. Gör detaljerade anteckningar på vad som fungerar så att du kan använda detta i din återuppbyggnad av kampanjerna.

Låt oss titta in på konkurrensen av annonsplatser

Det är fler än någonsin som annonserar på Facebook medan antalet användare inte ökar i samma stadiga takt.

För att överkomma det konstant växande konkurrensproblemet så har Facebook lagt till flera nya placeringar som Messenger, Marketplace och Instagram Stories. Det är viktigt att testa dessa placeringar och inte endast hålla sig till gamla metoder.

Om du fortfarande endast använder Facebooks nyhetsflöde som placering, fortsätt läsa...

I de flesta fallen, har dina annonser börjat få sämre resultat på grund av någon av följande anledningar:

1. Målgrupper är “utnötta” och blivit överanvända
2. Annonsinnehållet har inte uppdaterats nyligen
3. För få placeringar
4. Du optimerar budet för smalt

Så låt oss djupdyka i varenda en av dessa.

1. Målgrupper är “utnötta”

Kom ihåg detta ord: förstagångsexponeringar. Detta är väldigt, väldigt viktigt. Denna statistik visar, dag för dag, för varje Ad-set, hur många procent av exponeringarna som visas för första gången.

När du sätter igång en ny annons för en ny målgrupp, kommer självklart detta nummer ligga på 100%. Medan du annonserar längre och spenderar mer pengar, kommer denna siffra att minska. Det är viktigt att ha koll på denna siffra då du troligtvis behöver uppdatera målgruppen eller göra nytt annonsmaterial om den hamnar under 50%.

Du hittar detta genom att gå till leveransstatistik på Ad-set nivå.

4.PNG

Efter du tryckt på “Visa leveransstatistik” så kommer du till detta fönster:

5.PNG

Här kan du se mycket som är värt att kolla in på, men det allra viktigaste är “Antal förstagångsexponeringar”. Detta tal visar hur många av personerna, per dag som ser annonsen för första gången.

I fallet i bilden är detta tal väldigt lågt. Normalt sätt vill vi se att denna siffra ligger över 50% för prospektering och nya kunder. Om du uppdaterar annonsinnehållet och dina målgruppsstorlekar på korrekt sätt, kommer denna siffra ligga över 50%.

I detta fall är siffran mindre än 20%, vilket betyder att 80% av målgruppen sett annonsen tidigare. Om vi hade kollat på frekvensen, det vill säga antal exponering per person nådd, hade detta tal legat över 3-4 inom en period på en vecka.  

2. Annonsinnehållet har inte uppdaterats på senaste tiden.

När var den sista gången du uppdaterade ditt annonsinnehåll? När var den sista gången du testat olika kreativa lösningar för varje del av kundresan?

En av de vanligaste misstagen vi har sett när vi tittat in på olika annonskonton är ett ensidigt fokus på en annonstyp.

Till exempel så kan många annonsörer säga att karusell-annonser alltid fungerar bra. Det kan dem visserligen, men när företag letar efter nya kunder så levererar de oftast inte hållbara resultat för de flesta företag. Det finns såklart undantag men i de flesta fall så brukar formatet generera fler klick än köp i slutändan.

Så istället för karuseller, varför inte fokusera på innehåll som inger en känsla av att vara skapat av en person. I och med konkurrensen som finns idag, kan det hjälpa att skapa annonser som ser ut att vara något som en vän har skapat - som samtidigt förklarar vad produkten gör och hur den kan göra nytta för denna persons liv.

Om du kan uppdatera annonsformatet och testa nya ideer varannan vecka, kommer din annonsering vara mycket mer hållbar.

3. För få placeringar

Det finns alltför många som annonserar som endast checkar in Nyhetsflödet i sina placeringar. Vi har inget emot Nyhetsflödet, inte alls, men med tanke på antalet annonsörer som är aktiva idag på Facebook, är det alldeles för mycket konkurrens om man endast har Nyhetsflödet som placering.

Detta är några andra placeringar som visats sig ha stabil leverans:

  • Facebook Marketplace

  • Facebook Messenger

  • Instagram Nyhetsflödet

  • Instagram Händelser (stories)

Att notera är att vi sett Instagram Stories generera samma resultat som Facebooks nyhetsflöde i många fall, det hela beror såklart hur bra man nyttjar formatet (använd vertikalt format anpassat för Stories istället för att endast checka in placeringen med en annons som egentligen inte passar in i formatet)

Experimentera med nya placeringar.

Genom att helt enkelt exapndera antalet placeringar, kan du sänka priserna och nå ut till fler kunder i en mindre konkurrenskraftig miljö.

4. Du optimerar budet för smalt

En av de mest vanligaste scenarierna vi stöter på är annonsörer som väljer ett konverteringsfönster på 1-dagsklick.

6.PNG

Det är inte fel att använda 1-dagsklick, det kan fungera för många situationer, det som man dock behöver ha i åtanke är signalen du ger till Facebook: “Hitta personer åt mig som vanligtvis konverterar inom 1 dag efter att de har tryckt på annonsen”.

Den här taktiken kan vara extremt begränsande.


Hur många gånger kommer du ihåg att du tryckt på en annons och köpt något direkt? De flesta köper inte något så snabbt. Vi klickar och kikar runt och tänker efter om vi verkligen vill köpa. Sedan kanske vi kommer tillbaka till helgen och köper produkten.

Vart vill vi komma med detta? Jo, lägg pengarna på det konverteringsfönster som stämmer mest överens med hur lång tid du tror det tar för någon att konvertera. I de flesta fallen har vi märkt att ett stabilt val är 7-dagarsklick eller 1-dagsvisning.

Det finns otaligt många saker att nämna angående budgivning. Lite ändringar i val av konverteringsfönster kan dock ge mycket positiva utfall.

Bygg om kampanjer för stabilitet.

När du är klar med analysen av de tidigare kampanjerna så är du redo att återuppbygga dessa för mer stabilitet och hållbarhet. Att bygga upp sina kampanjer igen har med att titta på vad som fungerat förut, testa nya strategier, och nå ut till människor i olika delar av deras kundresa. En modell att använda är denna när du bygger upp kampanjer igen:

7.PNG

Lägg märke till att varje målgruppssegment kräver olika erbjudanden och annorlunda annonstext. Era fans och följare skiljer sig ifrån tidigare hemsidebesökare och tidigare kunder skiljer sig från potentiella kunder som har endast engagerat sig med ert varumärke men ännu inte köpt något.

Varje målgrupp behöver sina egna skräddarsydda annonslösningar och budskap. Dessa erbjudanden är inte en exakt mall att följa men kan ge dig en ide hur du kan tänka när det kommer till anpassning för målgrupp

Erik Skoglund