Skoglund Media
Facebookmarknadsföring
will-francis-1070259-unsplash.jpg

Facebook Bloggen

Att välja rätt mediebyrå

 
rawpixel-558596-unsplash.jpg
 

Att välja rätt mediebyrå kan vara besvärligt och frustrerande. Det kan vara svårt när man som företag inte är 100% insatt i alla otaliga möjligheter marknadsföring idag har att erbjuda att veta vad som är bra resultat och vad som fungerar. Ett antal saker är viktiga att hålla koll och ta reda på på när man väljer vilka som kommer ansvara för ens mediaköp, vi listar upp dessa i denna artikel.

1. De uppmanar till förändring

Lika mycket som en mediebyrå ska djupdyka in i ert företag och förstå er till fullo, ska de utmana era tidigare tanke- och tillvägagångssätt. De ska vilja uppmana er till att använda nya tankebanor runt era produkter, kampanjer och målgrupper och vara er hjälpande hand genom denna förändring. Om de kan vara uppriktigt ärliga och rakt ut poängtera vad som måste ändras, vad som helt enkelt genomförts på fel sätt tidigare och komma med optimala lösningar, har ni troligtvis hittat rätt.

2. De kan marknadsföra sig själva

Ett sätt att ta reda på en Mediebyrås marknadsföringskompetens är att titta på hur de marknadsför sig själva. Hur ser deras hemsida ut? Fångar den din uppmärksamhet? Om svaret är nej - kommer deras marknadsföring för ditt företag fånga dina kunders uppmärksamhet? Påstår de sig vara mästare på SEO men går inte att hitta på Google? Är det en Sociala Medier byrå med slarviga Facebook annonser? Om de inte marknadsför sig själva på ett bra sätt - hur troligt är det då att dem gör bra marknadsföring för ert företag?

3. De ger transparenta rapporter

En effektiv mediebyrå är kreativ, nytänkande men även fokuserad på resultat. De ska kunna ta ansvar och stå för alla viktiga mätetal som ert företag värderar mest. Om ni vill ha reda på vilken utveckling som skett, ska mediebyrån kunna tillhandahålla denna infon till er så snabbt och transparent som möjligt. De borde även nämna och fråga er vad ni har för KPI:s med företaget - och rapportera siffror runt detta först och främst. Så att det exempelvis inte blir så att ni egentligen är ute efter fler köp och kunder - men mediebyrån lyfter upp hur bra räckvidd ni fått senaste veckan.

4. De anpassar sig snabbt till förändringar

Aldrig tidigare i historien har saker tenderat att förändras lika snabbt som idag. Området marknadsföring är inte ett undantag. Försäkra er om att mediebyrån inte fortfarande använder förra årets strategier (eller åtminstonde vet om och har erfarenhet av detta årets och allra helst - gårdagens nyheter). De ska kunna ändra saker direkt om de märker att något inte fungerar. Mediebyråer som vägrar släppa taget om gamla, utdaterade arbetssätt och inte anpassar sig efter det nya, överlever inte länge och saktar ner er marknadsföring istället för att effektivisera den.

5. Ni är menade för att samarbeta

En byrå kan vara fantastisk i ett område, men medioker i ett annat. Det är viktigt att ni kollar upp om de har tidigare framgång i er typ av verksamhet och uppnått tidigare framgångar liknande de ni strävar efter idag. Kolla även upp vad dem står för och vad de strävar efter, matchar detta vad ni har i åtanke? Än en gång, vilket är värt att repetera, är det även viktigt att de kontinuerligt rapporterar resultaten som är viktiga för just er verksamhet och att de inte endast följer standardmallar för varje företag.


Hoppas detta kan hjälpa er i ert val av mediebyrå!

Erik Skoglund